Kádár Tamás „bahá’í” című egyéni kiállítását Farid Ajang és Füzi Lívia művészettörténész nyitotta meg. A megnyitón a Konga Music adott zenei aláfestést. A megnyitó alkalmat teremtett rá, hogy röviden szó essen a bahá’í vallásról. Farid Ajang a bahá’í közösség növekedéséről beszélt. Kiemelte, hogy a bahá’í vallás a világbékét segíti. Erről a témáról három olajfestmény is készült.
A legnagyobb képen a bahá’í kerteket láthatjuk fentről a domb tetejéről, a távolban a város látképe jelenik meg. Középen látható a Bahá’í Szentély, ami a Báb és ‘Abdu’l-Bahá temetkezési helyéül szolgál.
A másik két festmény a bahá’í közösségi életben két leggyakrabban látható bahá’í szimbólumot jelenti meg.
Az első a „Legszentebb Nevet” (arab nyelvben: „Yá Bahá’u’l-Abhá”, magyarul: „Ó, a Legdicsőbb Dicsősége!”) ábrázolja arab kalligráfiában.
A második szimbólum is arab betűkből áll és a bahá’í hit Isten és az emberiség egymás iránti viszonyáról vallott felfogását mutatja be: Három különálló „B” betű látható egymás alatt. A felső – körülvéve két „H” betűvel – Isten egységét ábrázolja, a középen lévő a próféták egységét, a legalsó pedig – szintén két „H” betűvel kísérve – az emberiség egységét szimbolizálja. A kapcsolatot Isten és az emberiség között a próféták egysége teremti meg, ami a képben úgy mutatkozik meg, hogy a középső „B” betű elforgatva teremt összeköttetést Isten szintje és az emberiség szintje között. Jobb és bal oldalon két ötágú csillag látható, ami az Iker-kinyilatkoztatásokat, a Bábot és Bahá’u’lláh-t jelképezik.
Az egység a bahá’í hitben nagyon fontos téma, különösképp az „Egység a különféleségben”, ami a kiállítás elrendezését is inspirálta. Különféle stílusok és technikák találnak itt egymásra, éppen úgy, mint ahogy a képekben feldolgozott témák. A néző a kiállítási terembe való belépéskor először a korábban készült művekkel találkozik, amelyek főleg társadalmi témákat ábrázolnak. Utána következnek az absztrakt képek, amelyek a nézőt a hosszanti teremben jobb és bal oldalról körülveszik és végigkísérik a főfalig, ahol a bahá’í festmények találhatók. Ezeket az absztrakt képeket – ahogyan a címeik is mutatják – perzsa szőnyegminták inspirálták, miként a festőművész életét a perzsa kultúra, ahonnan a bahá’í hit is eredt. A tárlatvezetés utolsó állomása a főfal a három bahá’í képpel. Itt szembesül a néző a művész szellemi gondolatvilágával.
Kádár Tamás kiállított műveivel egy újfajta ember- és életfelfogást mutat be, ami meghaladja a tradicionális határokat és új lehetőségek felé fordul, ahogyan ezt a kiállítás szlogenje is jelzi: „The Earth is but one country and mankind its citizens.” – „A föld egyetlen ország és az emberek a polgárai”. Bahá’u’lláh
Kádár Tamás 2007 szeptemberében került be a VAM Design Centerbe, ahol 52 kortárs festővel állított ki. Az egyéni kiállítás egyik része a 2006-ban és 2007-ben készült olajképekből áll. A tárlat másik része a 2008-as absztrakt képeket és a bahá’í festményeket öleli fel.
Az érdeklődők a „bahá’í” című kiállítást 2009. január 6-ig tekinthetik meg a Király utca 26. szám alatt, mely a Deák Ferenc tértől két percre van gyalog.
Kapcsolódó oldalak:
A Báb hatása Európa művészi életére